- Niet op voorraad
Call of the Valley
Jacob de Haan haalde zijn inspiratie voor dit driedelige werk bij het Hessische kuuroord Bad Orb en het tweejaarlijkse Blaasmuziekfestival van de Europese Jeugd, waarvan hij meerdere keren beschermheer was.
Jacob de Haan haalde zijn inspiratie voor dit driedelige werk bij het Hessische kuuroord Bad Orb en het tweejaarlijkse Blaasmuziekfestival van de Europese Jeugd, waarvan hij meerdere keren beschermheer was.
Het werk begint in een feestelijk marstempo, dat staat voor de deelnemende blaasorkesten, die zich op de eerste dag presenteren. Op de tweede dag is er onder meer een concert met gewijde muziek op de top van de heuvel die uitkijkt op het dorp: de ‘Molkenberg’. Zodra deze verheven klanken zijn opgehouden, is vanuit het dal het spel van diverse orkesten door elkaar heen te horen – als rook die langs de heuvel omhoog kringelt. Dit idee wordt verklankt door twee instrumentgroepen die tijdens de uitvoering het podium verlaten en vanuit de verte hun muziek laten klinken in de pauzes van de gedragen muziek van het orkest. Een saxgroep speelt een walsje, en een gemengde groep van scherp koper, fluit en piccolo speelt een marsje. Aan het slot van het werk neemt het orkest de thema’s van beide instrumentgroepen over en marcheren de twee groepen vanuit verschillende hoeken in de richting van het podium, waar ze bij het slotakkoord halt houden, met het gezicht naar het publiek. Deze marspassage weerspiegelt de derde dag, wanneer het blaasmuziekfeest wordt afgesloten met een mars van alle orkesten door de oude straten van Bad Orb.