Deze hele nieuwe leefsituatie heeft ook Pimpanit zoals de meeste mensen heel erg beïnvloed. De titel “The Eruption (De uitbarsting)” moet dan ook verstaan worden als de invasie van dit nieuwe virus en niet als een vulkaanuitbarsting.
Het werk opent met een dramatisch thema waarmee de componiste weergeeft hoe het virus de hele wereld op een wrede manier verandert. Maar zoals elke munt twee kanten heeft zien we ook twee effecten in onze maatschappij. Omdat hele bevolkingsgroepen thuis moeten blijven omdat scholen, burelen en bedrijven hun activiteiten stopzetten of sterk beperken wordt het verkeer ook zeer sterk uitgedund en wordt er nagenoeg niet meer gevlogen. Hierdoor wordt al snel een sterke verbetering in de luchtkwaliteit geregistreerd aangezien er veel minder CO2 uitstoot plaats vindt. Dit heeft tot gevolg dat de natuur zich heel snel enigermate kan herstellen.
Dit contrast in de inspiratie van de componiste horen we in de verschillende atmosfeer tussen het eerste en het tweede deel. Het trage deel geeft ook de eenzaamheid van vele mensen, en veroorzaakt door het virus, weer. Iedereen verlangt er immers naar zijn geliefde familie en vrienden snel te kunnen weerzien.
In het derde deel keert het dramatisch thema terug. Karoonyavanich eindigt het werk met opzet met een reine kwint. Hiermee geeft zij de puurheid van het universum weer. De componiste maakt zo de link met de cirkel van het bestaan of de reïncarnatie, een van de kernovertuigingen van het Boeddhisme.
TOT MAART 2021 IS DIT WERK ENKEL TE KOOP VOOR DEELNEMENDE ORKESTEN AAN HET 'VLOH 2021'.